Ráno zapnete televizi a moderátoři rozebírají nadcházející večerní zápas. Během dne sociální sítě žijí „tím momentem“ ze včerejška, od kterého se celý zápas zlomil. Noviny palcovými titulky sdělují, který hráč kam přestoupil. Návštěvníci ve fitku se hned po pozdravu ptají, jestli jste včera koukali na zápas, a ani nespecifikují jaký, protože to je přece jasné, když už týden předem město nežilo ničím jiným. Že je to normální i v Evropě? Americká posedlost sportem jde ale hlouběji. Pokud v České republice při zdvořilostní konverzaci v práci zabrousíte ke sportu, obvykle následuje víceméně zdvořilostní výměna, která po pár větách skončí. Jakmile něco takového zkusíte v Americe, je možné, že máte na příští čtvrthodinu, co se konverzačních témat týče, vystaráno. A to i třeba na odborné konferenci. Nebo si takhle otevřete internet, abyste si přečetli názory na aktuální vývoj v oblasti energetické bezpečnosti v Evropě, a hned v prvním odstavci článku zpravodajského webu na vás vyskočí odkaz na včerejší zápas NFL, v němž autorův oblíbený tým „smáznul“ oponenta takovým způsobem, že si vysloužil čestné místo v úvodu jinak vůbec nesouvisejícího komentáře.
Sportovní fanouškovství je v Americe skupinová aktivita a velká show, ve které si každý najde to svoje, ať už během hry nebo o přestávce. Na zápasy chodí celé rodiny, které často zápas pojmou spíš jako piknik, při kterém klábosí, jedí a jen občas mrknou, co se na hřišti zrovna děje. To platí hlavně u baseballu a fotbalu (tedy toho, kterému my Evropané říkáme „americký“), které se hrají pod otevřeným nebem a svojí popularitou dominují. V posledních letech v popularitě vede druhý jmenovaný. Fotbal, a to jak na národní, tak univerzitní úrovni, je fenomén a je jedno, jestli jste žena nebo muž, modrý nebo bílý límeček, mladý fanoušek nebo pamětník. Jak se blíží Super Bowl, není šance, že byste se mu vyhnuli. Dny a týdny předem se řeší sestavy, hráči a poločasový program (kdo vystoupí, jaký kdo ztropí skandál a kolik stojí minuta reklamního času) a dny a týdny na to se pak řeší, co se stalo na hřišti i mimo něj.
Po tom všem vás pak už ani nepřekvapí, že existují účty na sociálních sítích věnující se výhradně hodnocení dresů týmů NFL s desítkami tisíc sledujících. Týmové barvy a loga jsou totiž skoro stejně důležité jako výkony na hřišti. Ostatně, prodej dresů a reklamních předmětů představuje pro týmy nemalý příjem do rozpočtu. Když tedy washingtonský tým změnil jméno a logo, bylo z toho nevyhnutelně na několik dní téma číslo jedna. V roce 2020 tým opustil dlouholetý název „Redskins“, který byl (celkem oprávněně) považován za necitlivý vůči původnímu obyvatelstvu, a zvolil si dočasný, nemastný, neslaný název „Washington Football Team“ s poněkud zrádnou zkratkou WFT (že se v následujících měsících stala předmětem vtipů, asi nemusím zdůrazňovat). Po dvou letech pod dočasným názvem se letos v únoru po týdnech napínání tým rozhodl pro nové jméno – „Commanders“. Co Evropanovi zní poměrně libozvučně a s ohledem na domovské město i vhodně, strhlo tak vzrušenou debatu, že minimálně na týden bylo o témata ve sdělovacích prostředcích a na sítích postaráno. Jaké pak asi bylo konverzační téma, když jste někam přijeli a řekli, že jste z Washingtonu? Zkuste hádat.
Martin Jirušek
Katedra Mezinárodních vztahů a evropských studií, FSS MU
Autor je stipendistou Fulbrightovy komise na George Washington University ve Washingtonu, D.C.