První kroky sociálního a emočního rozvoje v přípravě budoucích učitelů

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sociálních studií, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KARASOVÁ Jiřina NEHYBA Jan

Rok publikování 2021
Druh Vyžádané přednášky
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Jedním z důležitých konceptů osobnostní přípravy u učitelů je sociální a emoční učení. Sociální a emoční rozvoj učitelů je jednou z klíčových oblastí, která má přímý dopad na učení žáků (Schonert-Reichl et al., 2015). Přesto se ukazuje, že sociální a emoční rozvoj učitelů má na mezinárodní i české úrovni stále velmi malou pozornost (Smékalová & Palová, 2016). Implementace sociálně a emočně rozvojových aktivit je jedním z prvních kroků pro vytváření prostředí pro emoční a sociální rozvoj budoucích učitelů. Sociální a emoční učení je komplexní pojem, který zahrnuje podporu sebeuvědomění učitelů, jejich schopnost sebeřízení, zodpovědného rozhodování, navazování vztahů a sociálního uvědomění. Rozvíjení kompetencí v rámci sociálního a emočního učení ovlivňuje několik zásadních oblastí, jako jsou například sebepojetí učitele, vztah učitele a žáka, prostředí pro učení ve třídě, schopnost řízení třídy a well-being žáků i učitelů (Durlak, 2015). Zároveň, učitel s osvojenou sociální a emoční kompetencí funguje jako model pro žáky a pomáhá jim v jejich vlastním sociálním a emočním rozvoji. Je několik možností, jak podpořit sociální a emoční rozvoj učitelů. Od implementace předmětů v rámci pregraduální přípravy učitelů až po realizaci jednotlivých aktivit v rámci oborových i pedagogicko-psychologických předmětů. Prezentace má za cíl krátce představit základní principy a východiska sociálního a emocionální rozvoje v přípravě učitelů a provést účastníky skrze aktivity, které mohou sami začlenit v rámci svých předmětů přípravy učitelů.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.