Vzdělanostní expanze jako řešení nerovnosti ve vzdělávaní? Test teorií MMI a EMI na českém vysokoškolském prostředí

Autoři

VODIČKA Ondřej

Rok publikování 2024
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Popis Tento výzkum se zabývá prožíváním studentek a studentů prvních ročníků Masarykovy univerzity v akademickém roce 2020/2021, kdy výuka z důvodu pandemie covid-19 probíhala distančně, v online prostředí digitálních médií. Téma bylo kvalitativně zkoumáno prostřednictvím devíti polostrukturovaných rozhovorů, které byly následně analyzovány pomocí transcendentální fenomenologie a některých principů metody zakotvené teorie. Výsledky analýzy poukazují na množství negativních pocitů prožívaných komunikačními partnerkami a partnery v období online studia, mezi nimi například demotivace, stres, úzkosti, nejistota, nebo vyhoření. Nízká motivace studentek a studentů k zapojení se do výukového procesu pramenila z nevhodných technických podmínek pro studium, netradičního edukačního prostředí a také z nedostatku fyzického kontaktu s ostatními studujícími a vyučujícími. Osvojování znalostí a dovedností ztěžovaly specifické podmínky testování, podvádění, dlouhodobé narušení denní rutiny nebo neustálá sebekontrola v kameře; usnadňovaly jej pouze nahrávky přednášek. Socializace studujících probíhala především na sociálních médiích a k nim přidružených chatovacích softwarech. Online výuka se vyznačovala vysokou mírou mezistudentské pomoci a solidarity a sdíleným prožíváním s ostatními studujícími. Oba tyto aspekty napomáhaly k (pseudo)posilování kolektivu a studentské identity.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.